M.S. mester szányasoltára, Szentantal

M. S. Mester – Lőcsei Pál mellett – a felvidéki késő gótikus művészet másik sokat emlegetett alakja, akinek személyével és munkáinak pontos körével kapcsolatban épp olyan fokú a bizonytalanság, mint Pál mester esetében. A titokzatos művésznek a neve sem ismert, csupán a képeire írt monogram alapján nevezik M. S. Mesternek. Ő az alkotója Selmecbánya híres szárnyasoltárának, amely valaha feltehetően a Mária-templom – egyes vélemények szerint a Szent Katalin-templom – szentélyét díszítette. A 16. század elején készült oltár különleges művészi értékét az elragadó szépségű táblaképei jelentik: a színes ruhákba öltözött alakok kecses mozdulataiban, az érzéseket sugárzó arcokban már az új európai gondolkodásmód, a reneszánsz életöröm fejeződik ki. M. S. Mester híres szárnyasoltárát a selmecbányai Óvár egyik termében felállított maketten tanulmányozhatjuk a legjobban.

Az oltárt az elmúlt századok során szétbontották, képei és szobrai ma különböző helyszíneken láthatók. A képek közül négy (Krisztus az Olajfák hegyén, A keresztvitel, A kálvária, A feltámadás) az esztergomi Keresztény Múzeumban, a legismertebb (Mária látogatása Erzsébetnél) a Magyar Nemzeti Galériában, egy (A királyok imádása) Lille-ben, a Musée des Beaux-Arts-ban látható, egy pedig feltehetően elveszett (Angyali üdvözlet). Mindössze egyetlen táblakép maradt a mai Szlovákia területén, amely a Jézus születése címet viseli, és a Selmecbányától néhány kilométerrel délre fekvő Szentantal (Svätý Anton) katolikus templomában őrzik. A Jozef Kollár Galériában kiállított Szent Katalin- és Szent Borbála-szobor, valamint a Szent Katalin-templomban megtekinthető Madonna-szobor feltehetően szintén az egykori oltárt díszítették.

Fotó felül: ©Mária Melicherčíková